Kondilomi

Kondilomi, poznati i kao polne ili šiljaste bradavice .

Kod žena se javljaju kao izrasline na vulvi, u vagini, na grliću i oko anusa, a kod muškaraca i  na  penisu i oko njega.
Kondilomi spadaju u seksualno prenosiva oboljenja i najčešći put prenošenja je polni kontakt.

Uzročnici kondiloma

Uzročnici pojave kondiloma su virusi, odnosno velika grupa virusa poznata kao HPV virusi (humani papilloma virus) kojih ima više od 130 tipova. Veliki broj ovih virusa izaziva pojavu kožnih bradavica na različitim delovima tela koje se jednostavno leče.
Uzročnik kondiloma – HPV

Faktori rizika

HPV se prenosi seksualnim putem čak i blagim dodirom dve površine, kao i vertikalnom transmisijom sa majke na dete, gde novorođenčeprilikom porodjaja često biva inficirano i dobija laringealne papilome (kondilomi u grlu).

Simptomi kondiloma

HPV infekcija se u početku manifestuje svrabom, tačkastim crvenilom a zatim i pojavom manjih ili većih promena iznad ravni kože ili sluzokože različitog izgleda.

Kondilomi kod muškaraca:
Javljaju se kao mali zaravnjeni izraštaji na genitalnoj regiji
Karfiolaste, beličaste ili ružičaste promene
Smeđe, hrapave ploče, često u perianalnoj regiji

Kondilomi kod žena:
Zbog anatomskih i fizioloških razloga, HPV virus ima mnogo povoljnije uslove za razvijanje infekcije nego što je to slučaj kod muškaraca. Zbog toga je važno pravovremeno postavljanje dijagnoze i započinjanje lečenja.Kod žena se kondilomi javljaju kao pojedinačno ili kao grupice izraslina koje daju karfiolast izgled
Mesta gde se najčešće javljaju su spoljne genitalije, ulaz u vaginu, vaginalna sluzokoža, vaginalni deo grlića, anus i međica.

Dijagnoza kondiloma
Dijagnostikovanje kondiloma  pre pojavljivanja prvih simptoma je gotovo nemoguće, tako da se oni najčešće dijagnostikuju kada se pojave prvi simptomi. Simptomi HPV infekcije mogu izostati dosta dugo, ali u većini slučajeva se pojavljuju u naredna tri meseca nakon intimnog kontakta sa obolelom osobom.

Prevencija
Koristiti kondom prilikom seksualnog kontakta. HPV virus kondiloma se širi kontaktom kože na kožu, no korišćenjem kondoma pri svakom seksualnom kontaktu smanjujete rizik od infekcije.
Ukoliko ste nosilac zaraze, obavezno obavestiti partnera o infekciji.

Uklanjanje i lečenje kondiloma
Lečenje kondiloma je individualno. Može biti jednostavno, brzo i lako ali nekad može biti iscrpljujuće i dugotrajno, nekad uključuje hiruršku intervenciju.

Kondilomi se uklanjaju:
Radiotalasna vaporizacija kondiloma – Intervencija se obavlja uz lokalnu anesteziju, bezbolno.
Hirurška ekscizija je pogodna samo za velike kondilome.
Laserski tretman je podjednako uspešan kao i raditalasna metoda. U odnosu na radiotalase, nešto je duži period zarastanja tkiva.