Sindrom policističnih jajnika (PCOS)

Sindrom policističnih jajnika (PCOS) najčešći je endokrinološko-ginekološki poremećaj i javlja se u reproduktivnom periodu žene.

Za postavljanje dijagnoze potrebno je:

• ultrazvučni pregled na kome se uočava  policistična struktura jajnika (prisustvo mnoštva sitnih folikula na jajniku 9 – 10, poređanih u nizu – nisk bisera),
  • uočava se pojačana maljavost (hirsutizam), akne, nepravilna menstrualna krvarenja, izostanak ciklusa – nepravilan menstrualni ciklus, preskakanje ciklusa ili potpuni gubitak menstruacije, zatim poremećaj ciklusa sa obilnim krvarenjima i učestalim nepravilnim krvarenjima kao posledica iziostanka ovulacije, gojaznost i inferitlitet (neplodnost, sterilitet).
  • laboratorijske karakteristike su povećanje  muških hormona (testosteron), povišen LH hormon, izmenjene vrednosti estrogena, hiperinsulinemija (povišen nivo insulina u krvi), insulinska rezistencija (dijabetes), poremećaj tolerancije glikoze.

Sindrom policističnih jajnika (PCOS) nije stečena bolest, to je urođeni metabolički poremećaj.

Dijagnoza PCOS sindroma postavlja se na osnovu anamneze, kliničkog pregleda ginekologa i endokrinologa, laboratorijskih analiza i ultrazvučnog nalaza.

Kliničkim pregledom može se uočiti pojačana maljavost, gojaznost (debljanje u predelu struka i gornjeg dela tela), pojava akni, muški tip ćelavosti, promene u pigmentaciji kože.

Pri dijagnostikovanju PCOS sindroma ginekolog ultrazvučnim vaginalnim pregledom vidi da su jajnici povećanog volumena (10 cm3) sa folikulima raspoređenim ispod kapsule jajnika veličine do 10 mm. Praćenjem ovulacije ne vidi se rast dominantnog folikula, ne vidi se ni rast endometrijuma u sekretornoj fazi ciklosa (sluznice materice), a mogž se videti i hiperplazije (preteran rast) endometrijuma.

Postoje i drugi  hormonski poremećaji kao što su poremećaj rada štitne žlezde, hiperprolaktinemija , poremecaji funkcije osovine hipotalamus-hipofiza , postoje i organska oboljenja koja dovode do izostanka mesnstruacije su oboljenja  nadbubrežne žlezde i endokrino aktivni tumori.

PCOS sindrom može dovesti do dugoročnih zdravstvenih problema kao što su pojava bolesti srca i krvnih sudova, šećerne bolesti (dijabetes mellitus-a tip II),  zadebljanja (hiperplazije) endometrijuma i  karcinoma endometrijuma.

Pacijenti moraju biti svesni rizika koji nosi sa sobom sindrom policističnih jajnika (PCOS),  moraju delovati preventivnim merama kako bi se uspostavio normalan menstrualni ciklus i ovulacija.

Terapija policističnog sindroma jajnika je usmerena na prioritetne mere.

SIMPTOMI

• neredovne menstruacije
  • potpuni izostanak menstruacije
  • pojačana maljavost
  • ćelavost prednjeg dela glave
  • sterilitet
  • gojaznost
  • akne

DIJAGNOSTIKA

• Ultrazvuk
  • Laboratorijske analize, uključujući hormonski status
  • Test opterećenja šećerom OGTT
  • Test insulinske rezistencije
  • Dijagnostička laparoskopija

FAKTORI RIZIKA

• Nasledni faktor
  • Dijabetes
  • Nepravilna ishrana
  • Hormonski poremećaji (povišen nivo muških hormona)

LEČENJE

• Fizička aktivnost
  • Smanjenje telesne mase reduktivnim dijetama
  • Terapija za regulisanje povišenog nivoa insulina u krvi (hiperinsulinemije)
  • Stimulacija ovulacije različitim protokolima
  • Dermatološki i kozmetički tretmani akni i maljavosti
  • Hirurške metode lečenja  jajnika laparoskopskopijom

LEKAR KOJI VAM JE POTREBAN

• Ginekolog koji će vas pažljivo sagledati i pratiti.