Vaginalna kandidijaza

Tri od četiri žene pate od gljivične infekcije makar jednom u životu, bilo koja žena može biti pogodjena, Candida albicans je najčešći izazivač, gljivice su normalno prisutne u vagini a kada počnu da se razmnožavaju nastaje infekcija, simptomi su prepoznatljivi.

Uzroci

Gljivica Candida albicans je normalno prisutna na vaginalnoj sluznici. Ona se preterano razvija kod pada imuniteta, posle upotrebe antibiotika, kortikosteroida ili kontraceptiva, kod dijabetesa, kod poremećaja vaginalne kiselosti-pH. Gljivice se mogu preneti i seksualnom partneru, kod partnera često ne dolazi do ispoljavanja simptoma infekcije, ali on može posle ponovo preneti gljivice. Na taj način se gljivice mogu vraćati, ako se ne leče oba partnera istovremeno.

Simptomi

Simptomi vaginalnih gljivičnih infekcija (vaginalne kandidijaze) su: vaginalni sekret (od vodenasto belog, do gusto-lepljivog belog sekreta), svrab, pečenje, a nekad i ojed, upala sluzokože vagine i vulve, bolni seksualni odnosi, bolno mokrenje.

Lečenje

Vaginalna kandidijaza konvencionalno se leči upotrebom lekova protiv gljivica – vaginaleta Od prirodnih lekova kantarion se najčešće koristi u obliku vaginaleta, ali se često kombinuje i sa drugim lekovitim biljem. Neven je odličan za umirenje upale vaginalne sluznice. Etarsko ulje čajevca je odličan antiseptik, koji deluje protiv bakterija, gljivica i virusa.

Kapsule sa probiotskim bakterijama (dobre bakterije koje čine normalnu vaginalnu floru) je korisno uzimati, radi uspostavljanja normalne vaginalne flore i regulacije pH. Potrebno je smanjiti unos šećera, belog brašna, testa, slatkiša, gaziranih pića, proizvoda koji sadrže kvaščeve gljivice, pivski kvasac, vitamine B kompleksa.

Prevencija

Ponovljene vaginalne gljivične infekcije mogu pratiti neka druga stanja (trudnoća) i oboljenja (dijabetes, oslabljen imunitet, HIV infekcija). Povećana vlažnost, nošenje mokre odeće posle treninga ili kupaćeg kostima su faktori rizika za razvoj gljivičnih infekcija. Savetuje se nošenje pamučnog donjeg veša, koji se redovno iskuvava.

Doprinoseći faktori su: vaginalna ispiranja, parfimisani higijenski sprejevi, lokalna antimikrobna terapija, tesna odeća, sintetički veš.

Simptomatologija

Najčešći simptom je intenzivan svrab i iritacija u predelu vagine i vulve. Sekret je beličast, gust kao sir, bez mirisa. Na zidovima vagine mogu se videti crvena polja. Oko 20% žena je bez simptoma.

Obzirom da je rezervoar kandide gastrointestinalni trakt-a uz prisustvo permanentne infekcije u predelu vulve i anusa- vrlo su česti recidivi i reinfekcije kandidijaze.

Uzrok reinfekcije može biti polni odnos sa inficiranim partnerom mada se smatra da je taj način redak. Ako je dijagnoza recidiva potvrdjena, treba ispitati oralni glukozo-tolerans test radi utvrdjivanja blagih oblika poremećaja metabolizma ugljenih hidrata.

Kod recidivirajuće infekcije mudro je primeniti sistemsko lečenje kako bi se eliminisala infekcija u crevima. Veza menstruacije sa recidivom (menstrualna krv je alkalna) indicira profilaktičke kure tokom nekoliko ciklusa.

Dijagnoza

Postavlja se na osnovu anamneze, ginekološkog pregleda i mikroskopskim pregledom vaginalnog sekreta (prisutne su hife-pupoljci gljiva)

Lečenje

Lečenje treba uvek sprovesti po savetu ginekologa.

Činjenice o vaginalnim gljivičnim infekcijama